Гомер - легендарний давньогрецький поет, якого вважають автором «Іліади» та «Одіссеї», двох славетних грецьких епічних поем, що започаткували європейську літературу.
Прокоментуйте висловлювання О. Уайльда й висловіть свою думку про те, як воно співвідноситься з романом «Портрет Доріана Грея»:
«…Мистецтво — не іграшка і не забаганка, а неодмінна передумова людського життя… Це наочне виховання моралі. Навчитися любити природу простіше за допомогою Мистецтва. Воно ушляхетнює кожну польову квітку. І хлопчина, що бачить, якою дивовижно прекрасною є пташка, вирізьблена з дерева чи намальована на полотні, можливо, не жбурне… каменюки в живого птаха. Нам необхіднадуховність у повсякденному житті…»_________________________________________
«Моя історія … , якщо хочете, виділяє отруту, але ви не можете заперечувати, що вона досконала, а саме досконалість і є для нас, художників, кінцевою метою».____________________________________
Модернізм — це не тільки революція в царині художньої форми, а й соціальне бунтарство, бо мистецтво модернізму виступало проти жорстокої соціальної дійсності та абсурдності світу,захищало право людини бути вільною особистістю. Крайні, радикальні модерністські течії отримали назву авангардизм.
Накресль таблицю!
Переглянь, доповни уявлення про модернізм!
Шарль Бодлер
Ознайомтесь :
Ідейно-художній аналіз вірша «Відповідності»
Поезія Шарля Бодлера відноситься до перехідного етапу між романтизмом і модернізмом. Також у його творах знаходять витоки символізму. Яскравий приклад цього – італійський сонет «Відповідності». Сонет «Відповідності» - з циклу «Сплін та ідеал» зі збірки «Квіти Зла». Бодлер хоче в вірші осмислити стосунки природи і людини. Цього осмислення поет досягає через вдалі символи: «Природа – храм живий». Вже з перших рядків видно, що поет возвеличує природу, захоплюється дивом буття. Так як жанр цього вірша – італійський сонет, то це визначає його структуру.Спочатку поет стверджує, що «Природа – храм живий». Ця думка розкривається, коли барви, аромати з’єднуються і настає гармонія.І весь цей настрій навіювання, сугестії Бодлер досягає влучним каталогом епітетів: «є в світі запахи … ніжні, як гобой, звитяжні, молодечі, розпусні, щедрі, злі, липучі, як смола». А кажучі про стосунки людини і природи, поет використав гарну метафору: «ми в ньому (храмі) ходимо, й не раз вдається чути підмурків та колон неясні голоси». Ліричний герой у цьому піднесеному, оптимістичному вірші – деміург, який відкриває таємні закони буття, він здатний пережити духовну хворобу. У вірші відповідності яскраво виражені риси модернізму. Поет передає нам настрій сугестії, чогось містичного, миттєвого. Крім того, у вірші домінує ірраціональність. Цей вірш відноситься до філософської лірики. Отже, сонет «Відповідності» - один з прикладів модернізму.
Прагненням до гармонії, краси, доброти була сповнена душа митця. Давайте звернемося до поезії П. Верлена «Поетичне мистецтво», що ввійшла до збірки «Колись і недавно» і стала програмовим твором поета, відобразивши його естетичні погляди.
"Не можна розуміти "Поетичне мистецтво" буквально... адже це, врешті-решт, лише пісня, та я й не став би будувати теорій".
Але молоді поети-символісти сприйняли верленівський вірш саме як маніфест нового мистецтва: "Найперше — музика у слові! "
Цікаве для перегляду про М.Метерлінка та про "синього птаха"
Запишіть!
Аналіз драми-феєрії М. Метерлінка «Синій птах»
Рік написання – 1908
Жанр твору. «Синій птах» - одна з найвідоміших п’єс М. Метерлінка - належить до жанру феєрії.
Ознаками цього жанру є:
·химерно-казковий сюжет та ліризм;
·фольклорні та міфологічні образи;
·умовність простору і часу;
·символістичність ситуацій і образів;
·узагальнюючий зміст;
·наявність яскравих сценічних ефектів.
П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.
Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане».
Головні герої:Тільтілем й Мітіль, Душа Світла,Фея Берилюна, хвора дівчинка, Душі речей та тварин
Сюжетно-композиційні особливості драми - феєрії. В основі сюжету - казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці - онучці феї Берюліне. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає автору змогу провести своїх героїв - дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля - через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті - у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді і безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди - вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини і гармонії. Розгляньте!
Запишіть тези!
Реальне і фантастичне. У сюжеті п’єси переплітаються між собою два пласти - реальний і фантастичний. Реальне життя в сім’ї дроворуба, обстановка в їхній бідній, але не убогій хатині, час, коли відбувається дія - ніч напередодні Різдва. Різдв’яний мотив - чекання дива і народження людини - так само одержує реальне втілення. Цей момент у драмі - кульмінація!
Діти після фантастичної подорожі уві сні прокинулися мудрими і щасливими.
Запишіть в конспект З теорії літератури
Символ - (греч. symbolon - «умовний знак», «натяк») - предметний або словесний знак, що опосередковано виражає суть певного явища. Відрізняється узагальненістю, багатозначністю, таємним змістом; обумовлений типом культури і контекстом.
Символізм - напрямок у європейській літературі кінця ХІХ - початку ХХ століття, пройнятий містицизмом, прагненням осягти вищі цінності за допомогою символів, іносказань, узагальнень. Символісти вважають мистецтво особливою магічною силою, здатною оновити житт
Французький письменник єврейського походження (Роман Кацев), двічі лауреат Гонкурівської премії. Зображення Другої світової війни у творчості митця. Ідеї миру, людяності, порятунку духовних цінностей.
Значення творчості П. Коельйо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі «Алхімік». Поняття «своя доля», «призначення», «мрія душі», «смисл існування». Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
(1-2 твори за вибором учителя) Тумас Йоста Транстремер – лауреат Нобелівської премії, поет, перекладач, прозаїк. Розмаїття тем і жанрів його лірики. Актуальні проблеми сьогодення та образ сучасної людини в поезії Т. Й. Транстремера.
Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. «Геній» – історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів. Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі.
Сью Таунсенд (1946 – 2014). Цикл творів про Адріана Моула
(1 за вибором учителя) Образ молодої людини, її становлення, стосунків зі світом та психологічні проблеми в циклі творів про Андріана Моула. Еволюція головного героя, формування характеру та цінностей. Авторська іронія. Жанр щоденника.
Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960). «Чому наше майбутнє залежить від читання» або «Кораліна».
Н. Ґейман – англійський письменник-фантаст, автор романів, графічних новел і коміксів. «Чому наше майбутнє залежить від читання» – лекція Н. Ґеймана про важливість читання в житті людини. Проблематика повісті «Кораліна» (моральний вибір людини, стосунки батьків і дітей та ін.). Особливості стилю автора (чарівні елементи, дзеркальність образів, динамізм оповіді, іронія та ін.). Допитливість, сміливість, сила духу Кораліни. Символіка твору.
Усі ми, діти та дорослі, мріємо бути сміливими й сильними, однак на практиці дуже часто лякаємося купи речей і не можемо подолати навіть буденні перешкоди.
Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном». Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном»: Синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці). Проблема батьків і дітей. Образ головної героїні. Мова твору.
класно, дякую
ВідповістиВидалитиЧудова робота! Щиро дякую!
ВідповістиВидалити